Berburu ke padang datar, dapat rusa berbelang kaki,
Berguru kepalang ajar,bagai bunga kembang tak jadi......

Isnin, 12 September 2011

Hasil tangan murid-murid Tahun 4J

            Muird-muird akan mula membuat Buku Skrap atau lebih dikenali sebagai "Folio" selepas cuti pertengahan tahun. Buku skrap dan folio yang dihasilkan oleh murid-muird akan diberi markah dan markah itu diambil kira dalam peperiksaan akhir tahun.
           
            Pada permulaannya, saya akan membahagikan murid-murid 4J saya kepada 8 kumpulan , iaitu sebanyak  4 hingga 5 orang muird dalam satu kumpulan. Seterusnya, saya akan menerangkan secara terperinci tentang tajuk-tajuk kecil dalam Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan yang perlu muird-muird masukkan ke dalam folio mereka. Antara tajuk-tajuk yang saya pilih tahun ini ialah: Pakaian tradisional , makanan tradisional dan perayaan-perayaan yang terdapat di Malaysia.

             Murid-muird akan diberi masa sebulan untuk mencari maklumat dengan cara mereka sendiri setelah berbincang dengan ahli-ahli kumpulan mereka. Saya menggalakkan mereka menggunakan kemudahan Internet untuk mendapatkan maklumat. Tetapi, murid-murid dilarang terus mencetak semua maklumat dari Internet kerana saya berharap muird-murid saya boleh mereka folio mereka yang tersendiri dengan melukis dan mewarna. Dengan ini, mereka akan lebih jelas akan isi kandungan folio mereka.

                Berikut merupakan sebahagian daripada hasil tangan murid-murid Tahun 4:

                                                       Makanan tradisional bangsa Cina

                                                       Pakaian tradisional bangsa Cina


                                                        Makanan tradisional bangsa India



                                                  Pakaian tradisional orang Iban dan Kadazan



                                                     Pakaian tradisional bangsa Melayu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan